porsche 718RSK

Perioada imediată după război a fost una tumultoasă pentru Porsche, o evoluţie normală pentru afilierea cu un anumit regim totalitar al unei ţări, care s-a întâmplat să iasă şifonată (şi) din cea de a doua confruntare armată globală a lumii moderne.

În cazul în care ai ratat primul articol al seriei şi eşti curios cum a evoluat Porsche înainte de război, te invit să arunci o privire la Istoria Porsche în Motorsport, începutul (partea I a seriei).

Atelierul din Gmuend – Primul Porsche

În 1948, dintr-un mic atelier din Gmuend se auzeau forfoteli şi zgomote. Acolo lua naştere prima maşină ce va purta numele producătorului, Porsche 356, şi va aduce victorii ce vor denumi modele comercializate până azi.

Porsche 356 B Günter Klass/Sepp Greger, Nürburgring 1964
Porsche 356 B Günter Klass/Sepp Greger, Nürburgring 1964
Multumim, Wikimedia

Porsche 356 a avut iniţial caroserie din aluminiu, iar 49 de bucăţi au fost fabricate integral de mână în primii doi ani de activitate ai atelierului. Aflăm că unul dintre primele vehicule fabricate a participat într-o cursă la Innsbruck şi a şi câştigat la clasa lui în acelaşi an, dechizând un lung (şi enervant pentru Mercedes) şir de victorii în motorsport.

Porsche 356 Le Mans
Legenda spune că Porsche, trecând pe langă Mercedes după prima sa victorie în motorsport, i-a spus acestuia: „Pfffbttt”
Multumim, Le Mans.org

În 1950 producţia se mută la Zuffenhausen. Maşinile produse aici vor avea mai puţine piese comune cu Volkswagen, precum şi o caroserie de oţel fabricată de Reutter. Dacă Reutter nu vă sună cunoscut, probabil Recaro o face – compania a fost cumpărată de Porsche, cu excepţia diviziei de fabricare de scaune.

În 1951, Porsche 356 câştigă la clasa sa în cursa de la Le Mans.

Porsche 550 şi motorul Carrera

Anul 1953 vine cu debutul lui Porsche 550 în cursa Nuerburgring-Eiffel pe care, de altfel, o şi câştigă. În acelaşi an înregistrează victorii la clasa lui la Le Mans şi Carrera Panamericana.

Porsche 550 Spyder
În anii ’50 nimeni nu îşi dorea un Panamera. Astăzi însă…
Multumim, Supercars.net

În caz că nu l-aţi recunoscut, Porsche 550, este maşina în care a murit James Dean.

Porsche 550 - accident James Dean
După cum se vede foarte clar în fotografiile de la accident.
Multumim, USA Today

În 1954 Porsche introduce motorul Carrera, un design nou şi unic la vremea lui. Inovaţia consta în folosirea a două axe cu came pe bloc motor, implicit a câte 4 valve pe cilindru, permiţând motorului să atingă performanţe superioare.

Motor carrera porsche 356
Dacă sunteţi curioşi cum arată reconstrucţia unui astfel de motor, îi puteţi urmări pe tipii de la Tuthill Porsche de unde am luat, de altfel şi imaginea.

În acelaşi an, Porsche obţine poziţiile 14 şi 12 la Le Mans, iar cea de-al treila 550 pilotat de Hermann, are o defecţiune la sistemul electric şi nu reuşeşte să termine cursa.

Anul 1956 ne dezvăluie o altă denumire folosită şi astăzi. Prima victorie la general a Porsche are loc în acest an la Targa Florio, o cursă de anduranţă ce avea loc în Sicilia. Aceştia detronează campionul anului 1955 care era, aţi ghicit, Mercedes – mai exact un Mercedes-Benz 300 SLR pilotat de Stirling Moss.

În ’56 Porsche era şi primul producător de uzină cu sponsorizare, Fletcher Aviation. Înainte să trageţi concluzia că în anii ’50 departamentele de Marketing conştientizau importanţa sponsorizărilor în motorsport, aflaţi că Fletcher erau clienţii Porsche, care era comisionat pentru proiectarea unui motor de avion pentru aceştia.

Ne pare rău, prieteniile vin înaintea metodelor logice, noninvazive de fidelizare a clienţilor şi de creştere a viziblităţii mărcii
Multumim, Type550.com

Porsche 718

În 1957 este introdus modelul 718, echipat cu un motor de 1.5l ce dezvolta 142 cp. Din păcate, anul nu va aduce victorii notabile pentru producător, deoarece la Le Mans echipajul face accident – şi nu orice ce fel de accident, ci cel mai serios al cursei.

Porsche 718 în 1958 la Le Mans
Porsche 718 în 1958 la Le Mans. Gasită pe Pinterest

Totul a început când Aston Martin-ul pilotat de Brook s-a blocat în treapta a 4-a de viteză. Curând acesta a pierdut controlul şi s-a răsturnat. Maglioli, fiind aproape de locul impactului la momentul potrivit, nu a putut evita impactul, propulsându-se din fruntea clasamentului pentru clasa sa, direct pe lista DNF. Şi Herrmann a avut o defecţiune de aprindere, sfârşind pe aceeaşi listă.

Un an fără o victorie notabilă îl motivează pe Porsche. Astfel, în 1958, 718 căştigă clasa la Le Mans, obţinând locul 3 în clasamentul general şi câştigă Campionatul European de Viteză în Coastă.

Anul marchează şi debutul în Formula 2, unde obţin victorii la Reims şi AVUS.

Porsche 718RSk Formula 2
Porsche 718RSK
Multumim, Porsche

Încheiem seria cu anul 1959, care aduce Porsche victoria în Campionatul European de Viteză în Coastă, precum şi la Targa Florio.

Partea a treia a seriei va fi publicată miercurea viitoare, la aceeaşi oră, în exclusivitate pe Mechanicats. De aici încolo avem articole mai stufoase, inovaţii tehnice, noi rivalităţi, în conformitate cu evoluţia tehnologiei. În articolul viitor vei afla povestea a două dintre cele mai cunoscute modele Porsche. Între timp poţi să îţi arunci un ochi peste „Istoria Raliului Monte Carlo”, unde Porsche a înregistrat partea lui de victorii, sau ne poţi urmări pe Facebook şi Instagram, ca să afli din timp când mai publicăm articole interesante.

Dacă ai infomaţii ce pot îmbunătăţi actualul articol sau vrei să ne sugerezi teme pentru articole viitoare, sau doar să ne saluţi, da-ne un semn aici.