porsche dauer

Decada a 9-a secolului XX a adus un număr record de victorii în motorsport pentru Porsche. Finalul anilor ’80, cuprins, fireşte în partea a V-a a seriei, trădează, însă, evoluţia viitoare a companiei în această direcţie.

Anii ’90 vor veni cu victorii, dar şi cu fiasco-uri, şi vor culmina cu anunţarea retragerii echipei oficiale din competiţiile motorizate.

1991 – Revenirea în Formula 1 (2)

În 1991 Porsche revin în Formula 1 alături de Footwork Arrows, pe ale căror monoposturi le propulsează cu Porsche 3512 – un motor dublu V6, ce cântărea nu mai puţin de 180 kg.

Oficiali ai McLaren ne confirmă suspiciunile, afirmând că supraponderalul 3512 nu era altceva decât un ansamblu compus din două motoare TAG combinate, fără turbo.

[Doar am stabilit în partea V că erau eficiente din perspectiva consumului. De ce să investească într-un model nou?]

Iar rezultatele nu au întârziat să apară – Footwork a fost nevoit să renunţe la parteneriatul cu Porsche şi să se orienteze spre Cosworth DFR, după ce în sezonul 1991 Porsche nu a reuşit să le aducă acestora nici măcar un singur punct. De fapt, este impopriu să vorbim despre puncte, când bolizii propulsaţi de Porsche nici măcar nu s-au calificat la mai bine de jumătate dintre cursele din ’91.

porsche footwork 1991
Porsche-Footwork
Multumim, Drivetribe

În 2010 Porsche a lăsat de înţeles că întoarcerea în Formula 1 nu este imposibilă, ceea ce ne face să ne întrebăm dacă nu cumva în acel an au găsit în depozit un lot de motoare TAG de care uitaseră.

1991 – 962C spală ruşinea din Formula 1

Anul 1991 nu a fost, totuşi lipsit de suceese pentru Porsche. 962C reuşeşte să le aducă victorii la general la Daytona şi la IMSA Supercar. La IMSA vor mai obţine victorii în ’92 şi ’93.

1990-1993 – Patru ani de ghinion la Le Mans

În 1990, 962C obţine poziţia 3 în clasamentul general la Le Mans. Aceasta va fi cea mai mare realizare a Porsche în această competiţie, până la înscrierea unui 962 modificat la clasa GT în ediţia ’94 a evenimentului.

porsche la le mans in 1990
Porsche @ Le Mans 1990
Multumim, Porsche road and race

Ediţia din 1991 a fost câştigată de Mazda, cu 787B. Va fi prima victorie pentru un producător japonez la Le Mans şi prima maşină cu motor rotativ care câştigă competiţia. Porsche se situează în acest an pe poziţia 7 a clasamentului general. În 1992, Porsche urcă o poziţie, dacă e să numărăm motorul 935 Turbo montat pe Cougar-ul pilotat de Wollek. Dacă nu, atunci ediţia ’92 le aduce Porsche tot poziţia 7, cu 962C-ul pilotat de Reuter.

reuter in porsche 962c
Reuter în Porsche 962CK6
Găsită pe Flickr

În 1993, Walter Roehrl – încercând să recupereze diferenţa de 5 ture, sfărşeste tamponând o Debora pe şicanele de la Mulsanne. Pierderile de ulei l-au împiedicat să ajungă la boxe, dar l-au propulsat pe lista DNF. Obermaier Racing ajunge în clasamentul general pe poziţia preferată a 962C-ului din ultimii ani.

pozitia 7 a podiumului
Indiciu: Nu e vorba de poziţia 1

1994-1998 – Porsche îşi reia poziţia la Le Mans

Şirul de ghinioane cu care au început anii ’90 pentru Porsche ia sfârşit în 1994, când acesta îşi reia poziţia la Le Mans. Dauer-Porsche a ajuns rapid în fruntea clasamentului, iar rezervorul său cu 50% mai mare decât al concurenţilor îi permitea să parcurgă încă 2-3 ture până la alimentare.

dauer porsche in 1994 la le mans
Dauer Porsche 1994 @ Le Mans
Găsită pe Flickr

Dimineaţa, poziţia de lider aparţinea Toyota, însă Krosnoff s-a asigurat că ultimele 90 de minute de cursă vor schimba acest fapt. Acesta a selectat treapta a treia, cauzând o defecţiune la timonerie, pe care echipa sa a reuşit să o remedieze în doar 13 minute. 13 minute care l-au costat 2 poziţii, şi au oferit Porsche victoria.

krosnoff la le mans in 1994
Krosnoff @ Le Mans 1994
Multumim, 43 du Mans

Porsche va mai obţine victorii la Le Mans în 1996, 1997 şi 1998.

Mulţumită defecţiunilor şi accidentelor care au dus la retragerea maşinilor mai rapide ale Mercedes, BMW şi Toyota, Porsche obţine foarte uşor victoria în faţa Nissan şi McLaren în ’98. După această cursă, Porsche îşi va anunţa retragerea, dând naştere zvonurilor cum că gestul a fost motivat de fraternitatea cu Audi. 911 GT1 obţine primele două poziţii pe podiumul ediţiei cu numărul 66 a cursei de la Le Mans.

2005 – RS Spyder

În 2005 Porsche introduce prototipul RS Spyder în Le Mans-ul american şi obţine victoria la clasa sa.

porsche rs spyder
Porsche RS Spyder
Multumim, Wallpaper UP

Nostalgia trecutului îi poartă pe nemţi la Sebring, unde prototipul obţine victoria la general în 2008. Trei ani mai târziu, schimbările regulamentelor au încheiat scurtul regn al lui RS Spyder, însă arhitectura motorului dezvoltat pentru acest prototip va fi folosită mai târziu în 918.

porsche 918
Porsche 918
Multumim, Motor 1

2013 – un nou record la Nuerburgring

În septembrie 2013, Porsche îşi depăşeşte recordul anterior, parcurgând cei 20 km în 6:57, scurtând timpul obţinut cu 14 secunde. Porsche 918 devine prima maşină de serie care coboară sub pragul de 7 minute.

2014-2017 – Întoarcerea la Le Mans

În 2014, Porsche se întoarce la Le Mans şi ajunge în poziţie fruntaşă în timpul schimburilor de turbine efectuate de Audi. Problemele tehnice întâmpinate de unul dintre 919-le concurente duc la o recuperare spectaculoasă de poziţie – de pe locul 51, pe locul 6.

Lieb nu a avut deloc o cursă uşoară. După problemele de presiune care l-au forţat să se întoarcă la boxe folosind doar motorul electric, acesta a întâmpinat şi defecţiuni la cutia de viteze în timpul cursei. Va termina cursa pe locul 11.

lieb la le mans in 2014
Lieb, care suspectez că avea mecanici români, la Le Mans 2014
Multumim, Supercars.net

Ah, am uitat să vă spun faptul că Timo Bernhard, coechipierul lui Lieb, nu s-a calificat în 2014.

În 2015, însă, lucrurile urmează să se schimbe. Porsche încep în forţă – Neel Jani bate cu aproape o secundă recordul circuitului direct din calificări şi obţine startul din pole position, parcurgând traseul în 3:16.887. Nu vă faceţi iluzii: recordul anterior, de 3:17.767 era deţinut tot de Porsche, ajutat de Bernhard în 2008.

neel jani bate recordul pentru porsche
Şi eu m-aş bucura.
Multumim, Snaplab.net

Cele 3 Porsche ale uzinei ocupă poziţiile 1, 2 şi 5 în clasamentul general, singurul care nu primeşte podium fiind… Lieb.

Anul 2015 va mai aduce Porsche victorii la general la Petit Le Mans şi în Campionatul de Anduranţă FIA.

Victorii la Le Mans şi în Campionatul de Anduranţă vor mai avea şi în 2016 şi 2017. În 2017 îşi anunţă retragerea din competiţiile de anduranţă, spre uşurarea altor producători.

2019 – Un nou început

Retragerea Porsche din compeţiile de anduranţă a avut o motivare. Angajaţi ai companiei îşi pun în folos urechile despre care am stabilit că sunt mai mari decât ale concurenţei şi află despre planurile Mercedes de a concura în Formula E. Încă odată, vechea rivalitate dintre nemţi este adusă la viaţă.

mercedes in formula e
Multumim, Fortune.com

[foto – Nici angajaţii Mercedes nu au urechi degeaba, pentru că aceştia au intrat în Formula E cu un an mai devreme decât se zvonea.]

La aproape 10 ani de la introducerea primului său hibrid de curse – Porsche 911 GT3 R Hybrid, producătorul îi convoacă pe Jani şi pe Lotterer pentru a concura în Formula E. Începând din 2019, Porsche 99x Electric a participat în 5 curse, iar pe una dintre ele a terminat-o pe podium.

porsche 99x gt3 hybrid
Porsche 99x GT3 Hybrid
Multumim, Planet Porsche

În martie 2020, mai exact pe 1, Thomas Preining şi Frederik Makowiecki au luat parte la testele din Marrakesch. În timp ce Preining s-a situat în topul 15 în clasamentul celor mai buni timpi, Makowiecki a fost cel mai lent dintre piloţii care au participat vreodată în acest test. Asta dacă erai curios.

Cu un palmares grandios de victorii şi şapte decenii de istorie în motorsport, Porsche rămâne una dintre mărcile de referinţă atunci când aducem în discuţie pedigree-ul sportiv.

Dacă ţi-a plăcut seria de articole despre istoria Porsche în motorsport, te invit să ne urmăreşti şi pe Facebook şi Instagram, ca să afli din timp când mai publicăm articole interesante.

Dacă ai infomaţii ce pot îmbunătăţi actualul articol sau vrei să ne sugerezi teme pentru articole viitoare, sau doar să ne saluţi, dă-ne un semn aici.