Pun pariu că dacă ai fi primit un bănuț pentru fiecare dintre dățile când te-a agasat expresia „merg înainte , că înainte era mai bine”, până acum primeai oferte să cumperi clubul Dinamo. Doar că o sămânță de adevar, pierdută undeva într-un fund de buzunar, trebuie să existe. Motorsporturile fanion ale FIA sunt un exemplu bunicel. Formula 1 este privită tot mai mult ca un sport de nișă, despre care statisticile spun că priza la tineret atârnă de perete într-un fir împăienjenit. Iar despre stradalele mașinilor din WRC… mă îndoiesc că se poate spune că i20 și Yaris întorc vreodată capete. Înspre ele, adică.
Din fericire, motorsportul este, totuși , cu și despre oameni, și aici stăm ceva mai bine – primim „marfă” proaspătă aproape an de an. Dacă în Formula 1 avem 2 viitori actori principali, raliul a rămas un pic în urmă. Cât să existe fabricanți care să își motiveze retragerea prin lipsa unor piloți de calibrul celor cărora nu reușesc să le ofere material sportiv competitiv.
Prin urmare, FRASul lumii a decis lansarea unei competiții globale, accesibile, adresată tinerilor de maxim 24 sau 25 de ani (aici FIA doar a indecis…) pentru a identifica și propulsa noi Ott-i si Seb-i. Poate ca am zis-o malițios, dar anunțul, venit de la viitorul lider al programului, Jerome Roussel, via Autosport, precum și viitoarea competiție în sine, marchează o intenție extraordinară. Să fi fost vreun Benjamin Button, mă apucam să-mi falsific buletinul!
Noul program se va numi Rally Star, si este temeinic inspirat din programele Rallye Jeunes si Pirelli Star Driver, surse de zdravene boost-uri carierelor celor 2 Seb-i, precum și Ott I-ului.
Ideea este de a avea o bază cât mai largă de piloti, pentru a mări cât se poate șansele de a găsi talente reale. Mai mult, accesul trebuie să fie cât se poate de facil. Măcar de dragul comparației, ar trebui să știi că accesul la echivalentul francez a costat doar 15 Euro. Mergând pe aceeași idee a accesibilității, primul test la care vor fi supuși aspiranții va fi susținut prin intermediul unui joc PC de îndemânare auto. Calificările vor avea loc pe 2 nivele complementare – online și evenimente dedicate, pe simulatoare.
În calitate de tutore al programului, FIA va oferi tuturor federațiilor afiliate un kit Rally Star, în care vor fi descrise atât regulile, cât și necesitățile organizatorice, astfel încât scopul să fie atins.
Odată disputată prima etapă, federațiile naționale își vor selecta reprezentanții, pe care-i vor trimite într-una dintre cele 6 finale continentale: Europa, Orientul Mijlociu – nordul Africii, Africa, Asia – Pacific, America de Sud și America de Nord. Din fiecare finală se vor alege 6 câștigători, plus, într-o scăpare misogină, o femeie pilot. Aceștia vor fi beneficiarii unui program de un an de coaching și testing, plus participarea la 6 până la 8 evenimente naționale sau regionale europene.
Mai departe, cei mai buni 3 vor primi câte un program de 2 ani in Junior WRC, iar, dacă vreunul dintre ei reușește să-și adjudece și această competiție, va avea asigurat un sezon în WRC3, la bordul unui R5.
Premiile, precum și experiența în sine, ar trebui să demonstreze fără niciun fel de echivoc cât de serioși sunt cei de la FIA în inițiativa lor.
Cine știe, poate viitorul Rally Star vei fi chiar tu…