gymkhana

Nori de fum, scrasnet innebunit de pneuri, Ken Block alunecand ireal printre cele mai absurde obstacole. Am vazut filmul. Iar de masina golanului, Gymkhana, am auzit toti. De unde vine, insa, numele, vezi mai jos.


Ei bine, Gymkhana este rezultatul combinatiei a 2 cuvinte cu origini complet diferite. Conform wikipedia, gend inseamna minge in hindu, iar khana – loc si provine din indo-persana si/sau indo-araba. Locul mingii. Un fel de poarta nationalei, cand jucam cu aproape oricine. N-ai vazut-o venind, nu?


Initial, termenul desemna locul unei adunari, un fel de agora cum ar fi zis niste antici. Cu timpul, sensul a fost denaturat, inspre locul unde se desfasoara un concurs de indemanare, pentru a se stabiliza la una anume – calaria. In tarile vorbitoare de engleza din peninsula indiana, cand aud de Gymkhana, oamenii inca nu se gandesc la urletul anvelopelor lasand dare in asfalt, ci la ropotul copitelor in galop, iar asta pentru ca majoritatea competitiilor de acest fel sunt in principal de viteza, apoi de precizie. Incepe sa aibe sens, parca…

Gymkhana
Karachi Gymkhana Club 1890
Multumim, Wikipedia


Cum din Indii s-au luat si altele, pe langa condimente, Gymkhana a ajuns taman in UK si Irlanda si denumeste un motorsport. Adica nu (doar) o masina. De principiu, poate fi orice competitie cu un punct de start, un altul de sosire si macar un obstacol de ocolit, atins sau strabatut, contra timp. Practic, un fel de autocross, in care participantii trebuie sa execute intoarceri, rotiri, 8-uri, parcari la punct (foarte) fix si alte distractii similare. Driftingul este incurajat oriunde il vad necesar competitorii. Se parcurg 2 runde, se retine cel mai bun timp. Iar daca vreodata auzi de motorkhana sau de autotesting, de acum vei sti: e tot aia.

Sursa foto: hoonigan.com