Cea mai veche etapă din calendarul WRC, Raliul Monte Carlo, a cunoscut multe forme în primul său secol de existenţă.

Bună seamă, la începuturile sale, concurenţi din toate colţurile Europei plecau la drum cu destinaţia finală Monaco.

Cum tehnologia a evoluat până la punctul în care „ajunsul la destinaţie” e cumva implicit la capitolul performanţe, şi formatul evenimentului s-a schimbat. Este util să precizăm, însă, că Monte Carlo a fost locul în care întotdeauna constructorii s-au întrecut în inovaţie.

Ce nu ştiu mulţi este că în ’36, Raliul Monte Carlo a fost câştigat de un român, care în ’25 şi-a falsificat buletinul pentru a-şi lua permisul la vârsta de 16 ani.

Petre G Cristea Monte Carlo 1936
Echipajul câştigător
Mulţumim, Wikipedia

Prima ediţie

În 1909, Printul Albert I decidea organizarea unui eveniment auto, pentru a promova Monaco ca destinaţie turistică. Automobile Club de Monaco s-a ocupat de organizarea acestui eveniment, urmând ca în ianuarie 1911, 23 de echipaje din 11 locaţii europene să plece la drum cu destinaţia finală Monaco.

 Automobile Club de Monaco
Automobile Club de Monaco sunt în continuare organizatorii Raliului Monte Carlo, ai Formula One Monte Carlo şi a Rallye Monte Carlo hystorique
Mulţumim, Jordiferrer

Raliul din 1911 a fost câştigat de unul dintre cei 9 concurenţi care au plecat din Paris, anume Henri Rougier, la volanul unui Turcat Mery 25 hp.

Victoria sa a depins în egală măsură de abilităţile de pilotaj, cât şi de eleganţa maşinii, confortul pentru pasageri şi condiţia în care maşina a ajuns în principalitate. Decizia nu a fost primită fără dramă, însă Rougier a fost declarat primul câştigător.

Henri Rougier, mecanicul sau si Turcat-Mery 25hp se pregatesc de Monte Carlo
Henri Rougier, mecanicul său şi Turcat-Mery 25hp se pregătesc de Monte Carlo
Mulţumim, Rally retro, History of the Monte Carlo Rally

Evoluţia

Raliul a început cu numai 2 ediţii, urmând ca din 1913 acesta să ia o pauză de un deceniu. O astfel de pauză a luat şi în ’57, când criza din Suez a împiedicat emiterea cupoanelor de carburant pentru raliuri, dar şi în ’74, dintr-un motiv ce ne rămâne necunoscut.

Românul care a cucerit Monte Carlo

În 1931, un tânăr de 22 de ani din Bucureşti, pleacă la volanul unui Dodge Victory Six cu destinaţia Monte Carlo. Va obţine poziţia a 11-a în cadrul acestei ediţii. Participările ulterioare, din 34 şi 35 îi vor aduce poziţiile 18, respectiv 15, la volanul unui Ford V8 modificat.

După acestea, alături de Ionel Zamfirescu – copilotul său, va lucra la modificarea unui V8 de uzină, pus la dispoziţie de Ford. Maşina rezultată păstra doar masca radiatorului, capota, blocurile de lumini, aripile, parbizul şi bordul. Despre produsul final, Petre Cristea a susţinut că nu ar fi putut fi mai uşor.

În 1936, Petre G. Cristea, la volanul Fordului modificat, alături de Ionel Zamfirescu şi mecanicul Gogu Constantinescu pleacă din Atena spre Monte Carlo. Cinci ani după debutul său la Monte Carlo, acesta parcurge traseul fără să acumuleze niciun punct de penalizare. În proba finală, un fel de super specială a vremii, Cristea obţine timpul de 1 minut şi 5 secunde, securizându-şi victoria. După cum a precizat ulterior, s-a antrenat intens pentru acest test, parcurgându-l de aproape 400 de ori.

Scandalul Mini, titrat „The Monte Carlo Fiasco”

Ediţia din ’66 urma să fie înconjurată de controversă, după ce primele 4 echipaje, 3 Mini Cooper şi un Ford Cortina, pe poziţia a 4-a, au fost descalificate pentru folosirea unor becuri neconforme în faruri.

Practic, primul tuning de lumini din istorie. Originile loganelor cu xenon.
Multumim, DeFacto

Descalificarea l-a promovat în prima poziţie pe Pauli Toivonen (Citroen). În total, 10 vehicule au fost descalificate, echipele au ameninţat cu boicotul, iar revista Motor Sport a titrat evenimentul ca „Fiasco-ul de la Monte Carlo”.

Monte Carlo în WRC

Începând din ’73, Monte Carlo a fost evenimentul inaugural al WRC. Prima serie de victorii îi aparţine lui Walter Roehrl, câştigător din ’82-’84. Şase ani mai târziu şi o grupă nebunească mai puţin, Principatul devenea terenul de desfășurare al duelului Didier Auriol – Carlos Sainz.

Carlos Sainz la raliul Monte Carlo 1999
Carlos Sainz, la volanul unei Corolla WRC în 1999
Mulţumim, Wrc60

În ’90 Auriol obţine victoria, urmat de Sainz pe poziţia secundă. În ’91, Sainz obţine prima poziţie, în ’92, Auriol câştigă şi Sainz cade pe 2, iar ediţia ’93 este câştigată de Auriol.

În ’94 poziţia Franţei în disputa victoriei este ocupată de Delecour. Acesta câştigă raliul, în timp ce Sainz cade pe poziţia secundă. În ’95, motivarea lui Sainz este evidentă. Acesta câştigă raliul cu o diferenţă de 2:25 de Delecour.

Ediţiile ’96 şi ’97 îi vor găsi pe Delecour şi Sainz pe treptele inferioare ale podiumului, pentru ca în ’98 spaniolul să câştige pentru a 3-a şi ultima oară Raliul Monte Carlo. Atunci, podiumul a fost completat de una dintre legendele raliului modern, Colin McRae. McRae va avea aceeaşi performanţă şi în 1999.

Din ’99 până în 2002, Raliul Monte Carlo a fost locul de joacă al lui Tommi Makinen. În perioada aceasta, Sainz oscilează între poziţia secundă şi locul 3, Delecour are o ultimă apariţie în 2001, urmând ca din 2002 poziţia secundă să fie ocupată de Loeb.

Dinastia Sebastienilor

Începând din 2003, Raliul Monte Carlo a fost dominat de Sebastieni. Cu excepţia ediţiilor din 2006 (câştigată de Groenholm), 2010 (Hirvonen) şi 2011 (Bouffier), victoriile s-au împărţit între Loeb şi Ogier.

Bunăoară, Loeb a câştigat (aproape) fiecare ediţie din intervalul 2003-2013, lăsându-i lui Ogier ocazia de a-şi demonstra competenţele superioare în 2009. Din 2014 pânâ în 2019, victoria i-a aparţinut exclusiv celui din urmă, în prezent aceştia deţinănd acelaşi număr de victorii la Monte Carlo.

Perioada IRC

Între 2009 şi 2011, Raliul Monte Carlo nu a mai făcut parte din WRC, ci a fost etapă a IRC (Intercontinental Rally Challenge), eveniment de real succes, care a existat timp de fix 6 ediţii.

Andreas Mikkelsen la raliul Monte Carlo IRC
E şi Skoda campioană la ceva.
Mulţumim, Hajas Gábor

În 2012, Raliul Monte Carlo redevine deschizătorul sezonului de WRC, după ce, probabil, nişte oameni de la Marketing au fost daţi afară fără preaviz.

Col de Turini

Trecerea dintre La Bollene-Vesubie la Sospel, caracterizată de secţiuni înguste şi un număr mare de ace de păr, atinge Col de Turini – o secţiune de drum montan care are frecvent porţiuni de gheaţă sau zăpadă. Spectatorii contribuie şi dumnealor la condiţiile extreme, aruncând gheaţă sau zăpadă pe traseu pentru că… de ce nu?

Modalitatea perfectă pentru a obţine autografe de la toţi piloţii care nu trec de postul tău!
Mulţumim, Lykruwe

În 2005, Groenholm (campionul din 2006) şi Solberg şi-au rupt câte o roată, cel mai probabil ca urmare a bunelor intenţii ale spectatorilor.

A, în acelaşi timp, Loeb a setat recordul erei moderne, parcungând exact aceeaşi probă în 21 de minute şi 40 de secunde.

Noaptea cuţitelor lungi

Col de Turini, condus noaptea, are supranumele „Noaptea cuţitelor lungi”, mulţumită fasciculelor luminoase care parcă taie ceaţa în timp ce se deplasează.

Breaking News! Farurile luminează noaptea.
Mulţumim, Louis

Ce îl face diferit?

Dacă odinioară destinaţia finală era Casino Square, ei bine, astăzi raliul Monte Carlo începe de aici şi se desfăşoară integral pe asfalt. Vremea impredictibilă face din aceasta una dintre cele mai dificile etape ale campionatului. Echipajele se întrec aici în dibăcie, identificarea corectă a condiţiilor de drum şi ajustarea condusului la ele fiind crucială. De multe ori, acestea întâlnesc zăpadă, gheaţă şi porţiuni uscate în cadrul aceleiaşi etape.

RALIUL MONTE CARLO 2020
Multumim, WRC

Nu e de mirare că aici este locul celor mai îndrăzneţe alegeri de anvelope. Cum ar fi, de exemplu, populara: 2 anvelope cramponate dispuse diagonal + 2 anvelope de asfalt uscat. În plus, maşinile sunt echipate cu două roţi de rezervă şi lumini suplimentare pentru etapele nocturne.

Aşteptăm cu nerăbdare ediţia 2020 – despre care povestim aici.

Dacă tu consideri că articolul e incomplet, incorect sau ne poţi oferi orice informaţie verificată care l-ar putea îmbunătăţi, aşteptăm semnul tău la: roar@mechanicats.ro